0 Kč(0 ks)
Zpět

Průvodce vaším létem - Ahoj, sluníčko!

Průvodce vaším létem - Ahoj, sluníčko!

Léto je konečně tady a s ním i náš nový miniseriál. Dnešní 1. díl věnujeme slunci, bez kterého by léto nebylo létem. V příštím dílu se podíváme, co si zabalit na dovolenou podle toho, kam se zrovna chystáte. A na závěr si pro vás chystáme tipy na mikrodobrodružství, aneb jak se v létě můžete skvěle zabavit bez větších finančních nároků. A teď už se pojďme podívat, jak to vlastně s tím sluncem je - je to strašidlo, nebo zdroj životadárné síly?

Slunce je blahodárným tvůrcem života, odstraňovačem deprese a nejlepším producentem vitaminu D, který si naše kůže zpracuje jen při běžném pobytu na slunci. S pobytem na slunci byste to však neměli přehánět. Sluníčko střídejte s pobytem ve stínu, třeba se zmrzlinou nebo si vychutnejte výbornou ledovou kávu ve stinném plážovém baru. Stejně jako u všeho dobrého i u sluníčka platí: všeho s mírou.

První sluneční paprsky - šup do plavek

Sluníčko přináší nejen dobrou náladu, ale také potřebný vitamin D. Zatímco děti do dvou let berou vitamin D po kapkách každý den, větším dětem v létě bohatě stačí sluneční záření. A to se nemusejí ani opalovat, zcela si vystačí s vitaminem D, který získají díky slunci přirozeně vystaveným částem těla, jako jsou nohy, ruce či pokožka obličeje.

Podobně jako děti získávají cenný vitamin D ze sluníčka i dospělí. Ovšem, stejně jako dětem, jim stačí takové množství, které jejich kůže běžně vstřebá při každodenním pobytu venku, vystavovat se slunečním paprskům v plavkách není pro získání potřebné dávky vitaminu D nutné. Ovšem často je to nutné pro krásně opálenou pleť. To, že se někdo opaluje přirozeně lépe, může strávit hodiny na zahrádce a jeho pokožka je jako od moře nebo snad nikdy ani nezažil spálenou kůži, závisí na fototypu člověka. Pokud patříte ke šťastlivcům s fototypem III., nikdy jste si se sluníčkem a jeho paprsky nemuseli lámat hlavu, zatímco další dva fototypy musejí být poněkud opatrnější:

fototyp I. - zrzaví lidé s mléčnou pletí, pihami nebo ukázkově blonďatí často vůbec nemají schopnost opálit se a získat ochrannou pigmentaci. V ideálním případě by měli respektovat svůj fototyp, používat ochranné prostředky a chodit na sluníčko v rozumnou hodinu.

fototyp II. - osoby se světlejšími vlasy a schopností pigmentace se mohou na sluníčku bez problémů pohybovat a používat ochranné prostředky s nižšími faktory.

fototyp III. - hnědovlasí a černovlasí jedinci, kterým se vytváří bohatá ochranná pigmentace, jsou významně chráněni před všemi negativními dopady sluníčka a mohou si ho užívat v dostatečné hojnosti.

Pomůže jarní příprava?

Pomocí samoopalovacích přípravků či solária můžete své pleti dodat krásnější vzhled, ovšem jedná se o záležitost ryze kosmetickou. S ochranou před opravdovým sluníčkem toho nemá mnoho společného. Jediná účinná příprava po zimě je postupné navykání pokožky na sluneční paprsky. Pomoci si ovšem můžete i přírodní cestou, a to díky vitaminům E a C, které zmírňují nepříznivý dopad ultrafialového záření na kůži a pomáhají chránit systém vaziva ve škáře. Tyto antioxidanty nemusíte užívat v tabletkách, ale zcela přirozeně v běžných potravinách.

Jak a kdy pobývat na sluníčku?

Odpověď na tuto otázku částečně závisí na vašem fototypu. Pokud patříte k zrzavým kráskám, můžete se lehce spálit i při procházce městem. Obecně byste na sluníčku měli pobývat spíše v kratších intervalech a v době mezi 11. a 15. hodinou, kdy mají sluneční paprsky největší sílu, omezit pobyt na slunci na minimum.

Velmi dobrou cestou, jak se nespálit, a přitom si letního sluníčka dostatečně užít, je postupné navykání pokožky na slunce. Po zimě naše kůže obsahuje méně pigmentu a proto je dobré si sluníčko zpočátku dávkovat a ne strávit první slunný jarní den intenzivním opalováním. Protože tak nejen eliminujete riziko spálení, ale krásného odstínu opálení a také jeho lepší trvanlivosti dosáhnete právě postupným přibarvováním.

Náš tip

Vycházejte ze svého fototypu, ale naslouchejte svému tělu. Protože u opalování platí: všeho s mírou, nicméně i nedostatek slunění může mít negativní dopad na vaše zdraví.

Optimální čas pobytu na slunci je velice individuální, v našem podnebí, pokud se vyhýbáme přímému slunci mezi 11. a 15. hodinou, není nutné hned používat opalovací krém. Jiná situace je samozřejmě při pobytu u moře, nebo v horách, protože na vyšší intenzitu slunečního záření naše kůže není zvyklá.

Také se vyplatí sledovat předpovědi slunečního záření, značeného stupnicí UV 1-11. Čím nižší stupeň UV je, tím méně opatření pro ochranu před slunečním zářením je nutné provádět. Zvýšené opatrnosti pak dbejte u dětí. Děti do jednoho roku věku by na přímé slunce neměly přijít vůbec a děti do 3 let jen velmi omezeně, nejlépe chráněné vhodným oblečením a pokrývkou hlavy.

Pokud se bojíte, že se do práce z dovolené vrátíte jako bledulka a raději si s sebou neberete žádné krémy či mléka s UV faktorem, je vaše obava zcela zbytečná. I při používání ochranných krémů s UV faktorem 30 získá vaše pokožka krásný bronzový nádech. Další skupina lidí se ohrazuje proti krémům s ochranným faktorem zejména z důvodu jejich složení - v poslední době je i tato obava neopodstatněná, protože existuje celá řada ochranných krémů založených na přírodní bázi. Přírodní opalovací krémy jsou samozřejmě vhodnější i pro děti a osoby s citlivou a jemnou pletí, které mají problémy s reakcemi na jednotlivé látky obsažené v klasických krémech. Osoby s fototypem II. a III. nemusejí často krémy na opalování ani řešit a chytrou kombinací pobytu na sluníčku a ve stínu se krásně opálí, aniž by je trápila zarudlá či spálená pokožka.

Na dovolené za sluníčkem

V našich klimatických podmínkách je vaše kůže na míru slunečního záření zvyklá, proto při každém pobytu venku zdaleka není nutné používat opalovací krém.

Pokud se letos chystáte k moři nebo do hor, je potřeba si uvědomit, že se v těchto oblastech určitě setkáte se silnějším sluncem, na které nebude vaše kůže zvyklá. Proto byste měli zvážit ochranný krém, který si se silnějšími slunečními paprsky jistě poradí. I na horách a u moře samozřejmě platí, že pokud se budete sluníčku vystavovat v rozumnou dobu a na kratší dobu expozice, neměla by s ním mít vaše kůže žádné problémy. Ovšem opalovací krém v kufru je přeci jen jistá sázka na bezpečí a pohodlí vaší pokožky. Přibalit můžete také nějaký výživný krém s regeneračním účinkem. Může se hodit na promazání pokožky, když už cítíte, že slunce bylo možná trošku moc. Z naší nabídky vám můžeme doporučit přírodní Výživný krém s propolisem 5v1 s antioxidačními, zvláčňujícími a regeneračními účinky.

V létě však dostávají zabrat nejen vaše ramena a pleť, ale také chodidla. Mnohem častěji totiž volíme zdravou bosou chůzi, mnohdy se proběhneme po rozpáleném písku a někdy zkrátka nemáme čas se nožkám přes rok tolik věnovat, proto jsou v létě v sandálech trošku zanedbané. Před časem jsme pro vás připravili chytrého průvodce, který vám poradí, jak vklouznout do sandálů s krásnými chodidly a lehce si vyšlapovat létem.

Nasaďte si sluneční brýle. Nebo ne?

Sluneční brýle jsou nejen praktickým módním doplňkem, ale zároveň chrání váš zrak před UV zářením. Zabrání tak nejen nepříjemnému mžourání, ale také spolehlivě ochrání váš zrak, konkrétně čočku a sítnici. Pokud jsou vaše oči vystaveny nepřiměřenému množství slunečního záření, může dojít k zániku epitelií, buněčných vrstev na povrchu rohovky a spojivky. Důsledkem pak mohou být akutní záněty spojivek či rohovek a jejich nepříjemné průvodní jevy - pálení, slzení, zčervenání nebo otok víček. Své oči můžete však proti těmto obtížím chránit i jinak a poměrně stylově, například kloboukem s širokým lemem, čepicí s výrazným kšiltem nebo praktickým ochranným kšiltem, který s oblibou používají třeba hráči plážového volejbalu.

Neustálé nošení slunečních brýlí však nemusí být pro vaše oči to nejlepší. Naše oči jsou totiž pro kontakt se slunečními paprsky od přírody vybavené a proti jasnému světlu se brání stažením zřítelnic a mhouřením. Sluneční brýle ale vlastně vytvoří umělé přítmí, zornice zůstanou rozšířené a na sítnici tak dopadá mnohem více záření. Před škodlivými paprsky oko navíc přirozeně chrání melanin, obsažený v sítnici a při přehnaném používání tmavých brýlí může oko tuto ochrannou funkci ztratit, protože ji zkrátka nepotřebuje. Výsledkem příliš častého nošení slunečních brýlí může být také zlenivění očí a jejich přecitlivělost na světlo i při běžných podmínkách. Pro zdraví očí je důležité přijímat všechny oblasti slunečního spektra. Jaký dopad asi na naše oči mají samozabarvovací dioptrické brýle, které vlastně přirozenou funkci očí zcela přebírají?

Jiná situace je samozřejmě na horách či u moře, zkrátka v podmínkách zvýšené míry slunečního záření, zde je pak nutné oči kvalitními slunečními brýlemi chránit. Ovšem ani v našich zeměpisných šířkách se jim nemusíte zcela vyhýbat. Pokud je vám slunce nepříjemné a nemáte jinou možnost, jak se před ním ochránit, můžete sluneční brýle nasadit. Ale spíše občas a jen na dobu nezbytně nutnou. Opět zde platí především: všeho s mírou.

Náš tip

Správné brýle, které vás ochrání proti UV záření by pak měly pocházet z optiky a cenově se pohybovat kolem 900 Kč. Všechny sluneční brýle v optice procházejí rukama odborníků, proto jsou považovány za zdravotnické prostředky a proti sluníčku by vás měly spolehlivě ochránit. Vybírejte brýle s UV filtrem 400nm, taková skla vás spolehlivě ochrání před UVA i UVB zářením. Čočka brýlí by měla mít alespoň milimetr, aby se teplem nedeformovala - když k tomu totiž dojde, bude váš obraz značně zkreslený a může vás začít bolet hlava nebo oči.

Když vás horko dožene… aneb úpal a úžeh

Léto a hojnost sluníčka zvyšuje působení tepla na celý váš organismus. Přehřívá ho ovšem nejen slunce, ale také nedostatečný odvod tepla způsobený lehčím ošacením, vysoká vlhkost vzduchu, ale třeba i masová koncentrace lidí na festivalech, koncertech nebo sportovních akcích. Malým dětem, kojencům i starším lidem v letním období snáze hrozí porucha termoregulace a s ní spojená vyšší teplota. Pod vlivem tropických veder nejčastěji dochází k úžehu nebo k úpalu, jedná se o nesnadno rozeznatelné problémy, proto se jim budeme věnovat blíže.

Úpal je reakce vašeho těla na vystavení teplu. Při úpalu selže vlastní termoregulace organismu a dojde k jeho přehřátí. K úpalu může dojít nadměrnou tvorbou tepla a nedostakem tekutin a solí k tvorbě potu. Nebo naopak nedostatečným odvodem tepla vlivem vnějších podmínek, třeba v těsných pracovních prostorách nebo při teplotách přesahujících 35 stupňů. Úpal se nejčastěji projevuje bolestmi hlavy, závratěmi a zvracením. Při úpalu je třeba vyhledat stinné místo s mírným chladivým větříkem, přijímat dostatek tekutin a odpočívat.

Úžeh je nazývaný slunečním úpalem, protože při něm dochází k podráždění mozku. Většinou nevzniká sám o sobě, ale provází úpal. Jejich příznaky jsou podobné, ovšem při úžehu se mohou projevit o něco později, například až v noci po opalování. Při úžehu vám navíc může ztuhnout šíje. Stejně jako u úpalu pomůže ochlazování (ať už koupání, sprchování nebo vlhký obklad na čelo). První pomocí je pak vyhledání chladného místa, podložení končetin a hlavy a uvolnění celého oděvu. Ochlazovat byste měli celé tělo, ale určitě začínejte u hlavy, která to v situaci úžehu a úpalu potřebuje skutečně nejvíc.

Prevence úžehu i úpalu je přitom velmi snadná. Pobyt na přímém slunci byste měli co nejvíce omezit v době od 11 do 15 hodin a rozhodně nepodceňujte používání pokrývky hlavy, kterou můžete v případě velkých veder i namočit.

Zároveň byste měli pravidelně doplňovat tekutiny a v horkých dnech dbát na jejich zvýšený příjem. Letní režim byste měli naordinovat i svým dětem a pravidelně je upozorňovat na nutnost často pít, co nejčastěji se zchladit ve vodě nebo alespoň vnitřně zmrzlinou. Pokud jsou vaše dítka zarytí nepijáci, zkuste jim nápoj ozvláštnit brčkem, jednoduché, ale účinné. Skvělý je také meloun, děti ho milují a nenápadně tak do nich dostanete nejen vodu, ale také vitamíny. Nebo zkuste dětem připravit ovocný salát se zálivkou z vody s trochou medu, děti si ani nevšimnou, že při mlsání i doplňují tekutiny. Proti úpalu a úžehu jim můžete pomoci kloboučkem či čepicí - a u vytrvalých nenosičů pokrývek hlav je ideální pravidelně zvlhčit vlásky. V létě to vůbec nevadí a malým hlavičkám to k ochlazení velmi pomůže.

Přírodní produkty, které si se sluníčkem poradí

Pokud se vám přeci jen stane, že neodhadnete dobu strávenou na sluníčku nebo intenzitu slunečního záření, máme pro vás produkty, které drobné spáleniny snadno vyřeší a vaši pokožku vrátí znovu do formy.

Výživný krém s propolisem 5v1

Výživný krém s propolisem 5v1

Výborně pomáhá se zklidněním pleti po náročném dni a umí pomoci i s podrážděním pleti zapříčiněným sluníčkem. Jak již název napovídá, krém pokožku vyživuje a navrací jí rovnováhu, podporuje hojení a napomáhá regeneraci.

Gel s propolisem

Gel s propolisem

Obsahuje velkou dávku propolisu, proto je vhodný spíše na horší spálení, kdy už jsou na vaší pleti vidět jasné pupínky, nikoli jenom rudá kůže. Aplikovat ho můžete přímo na popálené místo, a to několikrát denně podle potřeby. Úlevu vám přinese také po bodnutí hmyzem - po aplikaci vytvoří tenkou vrstvu, obsahující propolis a pomůže tak proti následnému svědění, čímž zabrání rozdrbávání štípance.

Bambucký balzám s propolisem

Bambucký balzám s propolisem, Pleva

Je vhodnější na lehčí spálení kůže či mírně zarudlou pokožku. Pokud dojde k horším nehodám, vyplatí se použít spíše Gel s propolisem. Určitě doporučujeme přibalit ho s sebou na dovolenou, protože vám poslouží i jako skvělý denní či noční krém, krásně zhydratuje všechna vysušená místa pleti a voní jako včelí úl.

Všechny zmiňované produkty můžete využít i pro pravidelnou péči o pleť po celý rok, proto je po dovolené směle vybalte a postavte do koupelny. Budou totiž hýčkat i krásnou a nespálenou pokožku. Přejeme vám krásné prosluněné léto a bezstarostně prožitou dovolenou!

Přečtěte si také:

Bambucký balzám s propolisem: naše zákaznice ho vyzkoušely a prozradí vám, jaký je

Náš obsáhlý dotazník vyplnilo 79 respondentek a rádi bychom se s vámi o výsledky průzkumu podělili. Předčily totiž naše očekávání.

Poraďte si s pigmentovými skvrnami nejen od slunce

Pigmentové skvrny nejčastěji způsobuje pobyt na slunci bez ochranných prostředků nebo dokonce spálení sluncem, dále pak hormonální změny včetně těhotenství.

Jak zabavit děti o prázdninách

Organizace prázdnin není jednoduchá a vymýšlení aktivit pro děti dá občas zabrat, proto jsme pro vás připravili seznam tipů, jak zabavit děti o prázdninách. P.S.: Spoustu z nich můžete praktikovat, i když prší.

Všechny články z rubriky

SkypeFacebookTwitter

Mobil: 739 045 380
Po-Pá: 7:00 - 15:00
Email: obchod@pleva.cz