Probíhá migrace webu, omlouváme se za případné chyby, pracujeme na nich.

Horko? Čtyři tipy, jak se zdravě ochladit

Horko? Čtyři tipy, jak se zdravě ochladit

Možná si řeknete, že si stačí vzít zmrzlinu, pustit klimatizaci a počasí je na nás krátké. Jenže často zapomínáme, že nejsme roboti a náš organismus je pěkně citlivý na nejrůznější podněty. Jak se tedy ochladit a neublížit si?

Typický středoevropan sotvakdy vydrží teploty nad 30 °C, máme rádi spíše podzimní babí léto a sem tam nějakou tu bouřku. Globálnímu oteplování jsou ale naše chutě úplně cizí a rok co rok nám servíruje čím dál tím větší tropy.

Letos si s námi počasí hraje jako na houpačce a horké letní dny střídá studený vítr a oblačnost. Už to samotné není pro naše zdraví dobré a ještě horší je, když k výkyvům sami přispíváme. Pojďme si to projít popořadě.

Hodně pijte

Náš tip

Recept na domácí limonádu

2 litry vody, 1 lžíce medu, šťáva z jednoho citronu nebo pomeranče, ovoce (jahody, rybíz či třeba maliny), snítka máty nebo meduňky

Rozpusťte med ve vodě, přidejte šťávu z citronu nebo pomeranče, nasypte do džbánu čerstvé nebo mražené ovoce a přidejte snítku máty nebo meduňky. Je možné přidat i led.

Nejpřirozenějším způsobem ochlazení je studená voda. Nemělo by jí ale být moc a neměla by být příliš ledová – obecně se doporučuje vypít mezi 2 až 3 litry čisté vody denně při teplotě od 5 °C výše. Vypít více než 4,5 litru vody denně už značně zatěžuje ledviny.

Důležité je zde slovo „čisté“ vody, přeslazené limonády našemu organismu neprospívají. A stejně tak není dobré pít celý den jenom džusy. I když je čerstvá šťáva z odšťavňovače pořádná mňamka, měla by být jen doplňkem – naše ledviny potřebují především čistou vodu, maximálně dochucenou např. citronem nebo pomerančem.

Co vás možná v tomto článku překvapí, bude zmínka o pití piva a čaje v největších vedrech. Pivo dokáže báječně osvěžit, funguje jako iontový nápoj, čaj zase obsahuje rozumnou míru kofeinu, která vás v úmorném vedru dokáže povzbudit. Nic se ale nemá přehánět, čistá voda by stále měla výrazně převládat.

Dejte si zmrzlinu

Pořádně namražená zmrzka nás ochladí v řádu sekund, pozor jen na bolest v krku či teplotní šok, pokud ji sníme moc najednou. O tom by nám mohly vyprávět hlavně děti ;-)

Jedna zajímavost: víte, že se po zmrzce dá i hubnout? Organismus stojí opětovné ohřátí na běžnou teplotu určitou energii, takže pokud si nedopřáváte zrovna tučnou mléčnou verzi, můžete nějaké ty kalorie dokonce i spálit.

Recept na výbornou domácí zmrzlinu najdete zde

Zapněte si klimatizaci

Klimoška je dnes už úplnou samozřejmostí, máme ji v obchodních domech, kancelářích, autech a domácnostech. Při rozumném používání je to doslova dar z nebes, chladit by se ale nemělo přespříliš.

Obecně se nedoporučuje snižovat teplotu pod 21 °C, resp. o více než 5 °C oproti venkovní teplotě. Naše tělo jinak prožívá pořádný teplotní šok, když takto vychlazenou „jeskyni“ opouštíme a vydáváme se do venkovních tropů.

Kromě nachlazení se to často projevuje například bolestí hlavy, což někteří z nás ignorují a raději si vezmou prášek. Signály organismu je ale lepší vnímat, nepřicházejí jen tak.

Skočte do vody

Možná trochu knížecí rada, pokud zrovna článek čtete někde v kanceláři, každopádně koupel v udržovaném bazénu je tím nejlepším způsobem, jak náš organismus přirozeně ochladit.

Pokud není po ruce bazén, rybník či dokonce ani miniaturní potůček, zkuste se osvěžit vodou ve spreji. V kombinaci s ventilátorem je to velmi šetrný způsob, jak si dlouhodobě udržet komfortní klima.

Výborné jsou pak zvláště pro citlivější osoby ventilátory, které dokážou vodní kapky pravidelně uvolňovat do místnosti – zajišťují příjemný vzduch a přitom z nich nehrozí nachlazení jako z klimatizace.

Sdílejte článek Horko? Čtyři tipy, jak se zdravě ochladit