0 Kč(0 ks)
Zpět

Neblázněte na Black Friday, všechno už stejně máte

Neblázněte na Black Friday, všechno už stejně máte

25. 11. 2019

kaČerný pátek (neboli Black Friday) existuje v Americe už od 70. let 20. století. Ovšem teprve v posledních letech se z něj za oceánem i u nás stala extrémní marketingová akce spojená s výprodeji, obrovskými slevami, nekonečnými frontami a zbytečným konzumerismem. Vysvětlíme vám, proč na Black Friday zásadně nenakupujeme, a že nám dává daleko větší smysl Mezinárodní den dárcovství.

Jak to s tím Black Friday vlastně začalo?

Cyber Monday - mladší bráška

Protože eshopistům zřejmě Black Friday ležel v žaludku, rozhodli se uspořádat krátce po Černém pátku Kyber pondělí. Cyber Monday byl vytvořen ke zvýšení prodejů přes internet a funguje méně masově než Black Friday. U nás má jenom malou tradici.

Černý pátek vznikl v USA a v Kanadě a jeho pojmenování pravděpodobně vychází z toho, že v den slevové akce se obchody dostávají z dluhů (červených čísel) do zisku (černých čísel). Podle druhé teorie se pojmenování Black Friday vztahuje k popisu dopravního zmatku, který v Americe tradičně na Černý pátek po Dni díkůvzdání následoval. V USA se jedná o každoroční obchodní událost, kdy řada velkých obchodů vyprodává zboží za výrazně snížené ceny.

Termínem vždy vychází na konec listopadu (letos na 29. listopadu), a tak představuje takové zběsilé zahájení předvánočních nákupů. V některých státech USA dostávají státní zaměstnanci na Black Friday volno, ale dalším lidem práce naopak přibyde - obchody totiž mnohdy otevírají už v 6 hodin ráno a zavírají v některých případech až o půlnoci.

Omezený počet zlevněného zboží přináší násilí

V USA vypadá Black Friday mnohdy poměrně divoce: V dlouhých frontách stojí zákazníci už hodiny před otevřením. Sotva se dveře obchodu otevřou, berou ho útokem, rychle přeplní jeho kapacitu a uvnitř se horečně perou o zlevněné zboží, kterého je omezený počet. Není výjimkou, že dochází ke slovním roztržkám, násilí a zraněním. Mnohdy jde o neshody s personálem obchodů, ale převažují střety mezi samotnými zákazníky. V několika extrémních případech došlo ke smrtelným zraněním. Během svátku konzumerismu ovšem netrpí jenom lidé, ale dochází i k celkovým škodám na majetku, ať už se jedná o samotné zboží, zařízení obchodů či parkovišť.

Černý pátek – obchodníků svátek

Pokud je pro někoho Black Friday opravdu výhodný, pak jsou to obchodníci. Nezřídka totiž dávají slevy z přemrštěných cen. I když na cedulce inzerují 50% slevu z původní ceny 2 000 Kč, může se stát, že výrobek je běžně k mání za 1 200 Kč.

Slevy na Černý pátek bývají zpravidla uměle zveličené, nafouklé a zcela matoucí. Rozhodně nejsou tak výhodné, jak vypadají. Jinak by se přece obchodníci z červených čísel do černých nikdy nemohli dostat.

Pokud vás nákupy na Černý pátek přece jenom lákají, zjistěte si nejprve reálnou cenu zboží, o které máte zájem. Možná budete překvapeni tím, že na Black Friday byste ho koupili třeba jen o málo levněji. No není lepší zůstat doma?

Jak si obchodníci pochvalují tržby?

Podívejme se, jak se nakupuje na Black Friday v USA:

zdroj 2005 2012
tržby 27,8 miliard dolarů 59,1 miliard dolarů
počet nakupujících 140 milionů 247 milionů
průměrná útrata 303,81 dolaru 423,66 dolaru

Opravdu si tedy myslíte, že ten, kdo na Black Friday dobrou koupí vydělá, je zákazník? Další průvodní záležitostí je to, že při ohromných slevách často nakupujete i věci, které nepotřebujete. Zbytečné nové boty, které si nestihnete vyzkoušet, a až doma zjistíte, že vás v nich tlačí malíčky. Svetr z lacinějšího materiálu, který se rychle sepere. Zásobu čokolád pro vnoučata, ovšem při čtení jejího složení padáte do mdlob, protože po kakau aby tam člověk pohledal. Impulzivní nákupy se zkrátka vyplatí jenom výjimečně. Většinou si koupíte věci, které nevyužijete tak, jak jste si v záchvatu radosti nad jejich cenovkou představovali.

Potřebujete to doopravdy?

Ať už masový Black Friday, nebo poklidnější Cyber Monday – obě akce opomíjí na nakupování to nejdůležitější, totiž otázku: Potřebuji to doopravdy? Při impulzivních nákupech, kde je hlavním motivačním faktorem k uložení zboží do košíku jeho cenovka, si lidé obecně nakoupí více zbytečností než nezbytností. Nad přeplněnou šatní skříní pak naříkají, že nemají co na sebe, a u plné ledničky zjišťují, že jim do receptu chybí dvě podstatné ingredience. Pokud si věci jenom trochu více rozmyslíte, často dojdete k závěru, že danou věc vůbec nepotřebujete. Ty nejdůležitější věci jsou totiž stejně zadarmo a koupit si nikde nedají.

Český Černý pátek

U nás je Černý pátek slabým odvarem Black Friday. Začala s ním v roce 2011 společnost Apple a postupně se rozrostl ve všeobecnou reklamní akci a roztříštil se také termínově. Někteří prodejci začali pro zvýšení tržeb zavádět Black Friday na jaře nebo v létě a často se setkáte také s Černým pátkem, který je třeba v pondělí či v úterý. Zkrátka úplně popřeli význam původní akce.

Místo Black Friday držíme Giving Tuesday

Na rychlé nákupy nevěříme, ale na štědrost ano. A stejně jako v loňském roce jsme se letos zapojili do Mezinárodního dne dárcovství neboli Giving Tuesday.

Podporujeme neziskové Centrum Orion, které pomáhá handicapovaným dětem a jejich rodinám žít stejný život jako jejich zdraví vrstevníci. Přečtěte si o tom, proč Centru Orion tolik fandíme. A podpořte je taky. Anebo si najděte organizaci, která si podle vás podporu zaslouží.

Pokaždé, když vytahujeme z kapsy peněženku, si vybíráme, jak bude vypadat svět, ve kterém žijeme, a koho svými penězi podpoříme. Nepodporujme nákupní šílenství, podpořme ty, kteří to doopravdy potřebují.

Mezinárodní den dárcovství následuje vždy po nákupních událostech Black Friday a Cyber Monday, letos tedy připadá na úterý 3. prosince. Stejně jako v loňském roce se spolu s námi můžete přidat v rámci darovacího týdne. Stačí, když v týdnu od 2. do 6.12. úplně obyčejně nakoupíte v našem eshopu. Z částky za nákup každého koncového zákazníka poputují 3 % do Centra Orion. Udělejte radost sobě, svým blízkým a zároveň přispějte na dobrou věc. Ke každému nákupu nad 100,- Kč věnuje Orion malý dáreček z vlastní dílny jako poděkování.

Světový den dárcovství s Centrem Orion

SkypeFacebookTwitter

Mobil: 739 045 380
Po-Pá: 7:00 - 15:00
Email: obchod@pleva.cz