0 Kč(0 ks)
Zpět

Oslaďte si život – nikoli cukrem, ale ZDRAVĚ

Oslaďte si život – nikoli cukrem, ale ZDRAVĚ

12. 02. 2016

„Jen si ještě přislaďte,“ nabádají nás dodnes babičky u hrnku s čajem. Na stole přitom zpravidla stojí miska napěchovaná bílým cukrem, jehož nadměrná konzumace prokazatelně stojí za celou řadou zdravotních problémů. Co tedy máme babičce na takovou nabídku odpovědět?

Bílý cukr jako metla lidstva

Už od dob Rakouska-Uherska jsme ve výrobě cukru výrazně vyčnívali, dodnes je nám známé i jméno Jakuba Kryštofa Rada, který si roku 1843 nechal patentovat výrobu kostkovaného cukru. Tehdy byl cukr vzácností a drahou surovinou, která ostatně ještě za první republiky byla významným exportním artiklem.

Jak se ale výroba postupně rozšiřovala a cena cukru klesala, pronikal čim dál tím více do našich domovů a potravin. Začali jsme jej brát jako něco zcela normálního, nad jeho konzumací už vůbec nepřemýšlíme a k doslazování jsme od dětství dokonce i pobízeni. Třeba zrovna našimi babičkami, které jej ještě mají spojený s blahobytem a nadstandardem. No tak, přislaďte si, nebo nás urazíte!

Bílý cukr má přitom takových negativních účinků, že bychom je mohli popisovat hned v několika samostatných článcích. Ten největší můžete vidět každý den při cestě do práce – přibližně 70 % naší populace trpí nadváhou, třetina dokonce přímo obezitou. Je to opravdu hanba, ale od roku 2015 jsme nejtlustší národ v Evropě.

Čím osladíte čaj?
Čím si dnes osladíte čaj?

Cukr přitom není jen tak na přilepšenou a neškodným doplňkem, jak si často myslíme – přispívá naopak k odčerpávání látek prospěšných pro náš organismus, například ke snižování hladiny hořčíku, mědi či vápníku. Podílí se tak na oslabení imunity a například i zhoršení pleti. Sám o sobě jinak neobsahuje žádné živiny, o všechny přijde během rafinace.

Pokud jste se již setkali s pojmem překyselení organismu, tak věřte, že právě nadměrné slazení cukrem k němu výrazně přispívá. První radou při překyselení je zvýšit přísun vody, což sice často svědomitě uděláme, naší pozornosti ale unikají minerálky s příchutí, které jsou cukrem doslova nadopované. Tím ještě přiložíme pod kotel.

A abychom to dále nenatahovali a vydali se raději za světlem v tunelu, bílý cukr může přispívat k výkyvům nálad, u dětí k poruchám koncentrace, vzniku diabetu (ve kterém jsme také v Evropě přeborníci) a samozřejmě vzniku zubních kazů.

Náš tip

Umělé náhražky středem studií

Diabetici a všichni, kterým záleží na štíhlé linii, vybírají limonády bez cukru a sladí umělými sladidly. Jejich účinky na organismus jsou ale už dlouhé roky předmětem debat.

A proto? Slaďte zdravě!

Alternativ k běžnému cukru je opravdu mnoho, zvláště v souvislosti s rozvojem zdravé RAW kuchyně (studené vaření). Nemají zpravidla ale tak velké sladicí účinky, na které jsme od dětství zvyklí, takže jak se zdá, bílý cukr tu s námi bude ještě hodně dlouho.

Třtinový cukr
publicdomainpictures, Lynn Greyling

Dobrou náhradou klasického cukru může být třtinový cukr, který neprochází rafinací a i chuťově mnohým z nás vyhovuje.

Druhou možností je melasa, která vzniká jako odpad při výrobě bílého cukru. Platí pro ni to samé co pro třtinový cukr, z hlediska složení ale obsahuje více minerálů a vitamínů. A ano, krmí se s ní zvířátka na farmách, ale to neznamená, že je to podřadná surovina.

Velmi populární začínají být pro slazení sirupy, především javorový, agávový či jakonový. Jsou to již dražší alternativy, jejich složení a nutriční hodnoty ale prospívají našemu organismu zdaleka nejvíce. Více se o nich můžete přečíst v tomto článku.

Nebyli bychom to my, pokud bychom nezmínili med –  je to ideální sladidlo do čaje i na pečení. Obsahuje mnoho vitamínů a prospěšné enzymy, které podporují správné trávení, a oproti předchozím sirupům vychází i levněji.

Velmi chutný je také kokosový palmový cukr, který si prosím nepleťte s problematikou palmového oleje. Tento cukr se vyrábí z kokosové palmy, za mýcením deštných stojí palma olejnice guinejská, tedy úplně jiný strom.

Stévie sladká
Rostlinka zvaná stévie sladká

A poslední možností je hit dnešních dní – stévie. Neobsahuje žádné kalorie, glukózu uvolňuje při trávení postupně, nepodporuje kazivost zubů. Kdo sladí stévií, nemá tak často chuť na sladké a navíc podpoří svůj organismus v boji proti řadě bakterií. Mimochodem, podle mnoha názorů tlumí i chuť na cigaretu.

Snad jsme vám tímto článkem rozšířili obzory a při příští návštěvě babičky si už bílý cukr nedosypete. Raději ji poproste o český med, určitě nějaký bude mít ;-)

Med květový pastovaný

Med květový pastovaný

Med květový lesní

Med květový lesní

Med akátový

Med akátový

Přečtěte si také:

Vše o pylu: jak se sbírá, zpracovává a proč je vlastně tak vzácný

Pyl není jen nepříjemná součást jara, která vyhání alergiky z přírody – jde hlavně o drahocennou látku, bez které by včelky nemohly přežít. A kde není hmyz, tam dlouho nevydrží ani další život.

Medovina – víno z medu starší než samo lidstvo

Traduje se, že medovina vznikla dříve než lidstvo samo a oblíbili si ji v pradávných dobách Řekové, Římané, Germáni, Kelti i Slované. Jak ji dnes vyrábíme, které druhy jsou dostupné na trhu a co všechno od ní můžeme čekat?

Všechny články z rubriky

SkypeFacebookTwitter

Mobil: 739 045 380
Po-Pá: 7:00 - 15:00
Email: obchod@pleva.cz