0 Kč(0 ks)
Zpět

Rodinné podnikání jako základ prosperující společnosti

Rodinné podnikání jako základ prosperující společnosti

01. 06. 2018

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) vyhlásila letošní rok 2018 Rokem rodinného podnikání s hlavním cílem změnit společenské, ekonomické a legislativní vnímání rodinných firem a živností. Proč se jeho podporování vyplatí?


AMSP ČR považuje rodinné podnikání za základ stabilní ekonomiky především z těchto důvodů:


  1. rodinné podniky jsou největším zdrojem pracovních míst v soukromém sektoru
  2. vícegenerační povaha rodinných podniků umožňuje větší schopnost přečkat složitá období recese a stagnace
  3. díky vyšší míře důvěry mezi členy rodiny jsou rodinné podniky velmi flexibilní a jsou schopny rychle se přizpůsobit změnám v ekonomicko-sociálním prostředí
  4. vyznačují se vysokým poměrem vlastního kapitálu, což velmi podporuje hospodářskou stabilitu nejen podniku, ale i celkového hospodářství
  5. hrají zásadní úlohu v regionálním rozvoji, kde vytvářejí trvalá pouta se zaměstnanci, zákazníky, dodavateli a místními komunitami
  6. vykazují vysokou míru poctivosti
  7. jsou společensky odpovědné vůči svým zaměstnancům a okolnímu prostředí
  8. přispívají k prevenci vylidňování venkova a poskytují zdroj zaměstnání
  9. jsou nositeli původních produktů a tradic a současně hrají významnou úlohu jako dodavatelé větších podniků
  10. vykazují vyšší stupeň odpovědnosti vůči těm, kteří podnik založili, i těm, kteří ho převezmou
  11. v ekonomice mají rodinné firmy nezastupitelnou roli a tvoří velmi významnou část každé ekonomiky. Představují celosvětově 70 – 90 % všech podnikatelských subjektů a vytvářejí podstatnou část HDP. Rodinné firmy jako součást EU:

    Podíl rodinných firem v EU z pohledu počtu podnikatelů
    Podíl rodinných firem v EU z pohledu počtu podnikatelů
    (Zdroj: EHSV: INT/765 Rodinné podniky, 2015)
    • Rodinné podniky v EU tvoří 85% všech soukromých firem. (Zdroj: Ernst and Young, Ročenka 2014)

    • Rodinné podniky zajišťují 40-50% všech pracovních míst v EU. (Zdroj: European Family Business, EHSV INT/765, 2015)

    • Největší podíl mezi rodinnými firmami mají mikropodniky a malé a střední podniky. (Zdroj: EHSV: INT/765 Rodinné podniky, 2015)

Zdroj inspirace: Amsp ČR, Rok rodinného podnikání 2018


Jinými slovy rodinné firmy vědí, jak těžko se vydělávají peníze a že není možné žít na dluh. Majitel rodinného podniku nemůže v případě problémů či krize jen tak odejít, ale musí zvládnout prakticky cokoliv – je to pro něj otázka udržení rodiny, zabezpečení dětí, ale také společenské odpovědnosti vůči zaměstnancům a svému okolí.

Rodinné podniky mají kořeny ve svých komunitách, milují a opatrují zemi, z níž pocházejí, a budou bojovat za vytváření stabilních pracovních míst. Mají dlouhodobou perspektivu a nejde jim o krátkodobý zisk, ale o dlouhodobou udržitelnost, protože mají zájem na úspěchu další generace a potřebují jej zajistit. Rodinné firmy jsou nositeli tradice, stojící na jejich počátku a právě proto kladou veliký důraz na spokojenost svých zákazníků.

Náš tip

Peníze vynaložené místně se v regionu otočí, a to často hned několikrát. Zákazníci, nakupující na místní úrovni, umožňují rozvoj místním firmám. Firmy pak využívají jiné místní podnikatele jako dodavatele a koloběh pokračuje.

Rodinné podnikání je nezastupitelné nejen z pohledu národní ekonomiky, ale také z pohledu rozvoje regionů a jednotlivých obcí. Místní prosperující firmy rády investují do zlepšení prostředí či infrastruktury v okolí své provozovny a mají zájem na podpoře místního rozvoje. Nabízejí pracovní příležitosti pro místní lidi, kteří se díky tomu nemusí za nimi stěhovat či dojíždět do velkých měst. Napomáhají probuzení místního života a kultury, navrací dané obci či regionu jeho hrdost (není to však o nevraživosti k jiným regionům, ale o zdravé hrdosti na specifika „našeho“ regionu a ochotu pro podporu místní ekonomiky i něco udělat).

Je to velmi jednoduché. Kdykoli nakupujeme místní zboží, podporujeme vlastně sami sebe. Peníze zůstávají doma a kvalita života (a produktů) se zvyšuje. Když nakupujeme výrobky nadnárodních korporací, posíláme peníze pryč. A kvalita života (a produktů) se snižuje. Á propos, znáte Farmáře Tondu?

Jsme rodinná firma, co to pro nás znamená?

Rodinná firma pro nás znamená, že děláme jen to, čemu skutečně věříme a děláme to rádi. Držíme se našich hodnot, které určují náš směr. Rodinná firma pro nás také znamená spolehlivost, zodpovědnost a plné a bezvýhradné nasazení.

Naše rodina je s naší firmou propojená již ve druhé generaci. Skutečnost, že „táhneme za jeden provaz“ a věříme si, nám pomáhá v budování stabilní společnosti, která si, jak věříme, udrží svou hodnotu i pro další generace. A důležité je pro nás to, že tato vize do budoucnosti se netýká jen rodinných příslušníků, ale také našich zaměstnanců, zákazníků, dodavatelů a místa, kde žijeme.

Na začátku byl náš sen, který se nám za nemalé pomoci našich včelích spolupracovníků podařilo zrealizovat. Věříme, že poctivé kvalitní výrobky a hodnoty rodinné firmy, která za svou práci ručí svým vlastním jménem, jsou dobrým základem. Také ale víme, že hlavními pilíři našeho podnikání jste vy, naši zákazníci. Protože bez spokojených a vracejících se zákazníků bychom tu nebyli. Velmi si vážíme vaší podpory, která nám pomáhá udržet a rozvíjet naši rodinnou firmu.

Přečtěte si také:

Příběh rodinné firmy Pleva

Příběh naší rodinné firmy Pleva pro vás vypráví její zakladatelé Hanka a Milan Plevovi. Pohodlně se usaďte, protože to bude na delší povídání.

Vize a poslání Rodinné firmy Pleva

Chceme, aby naše včelí výrobky pomáhaly lidem ke zdraví i kráse. Naše produkty jsou přírodní a obsahují pouze ty nejkvalitnější suroviny.

O nás

Jsme rodinná firma z malebného podhůří Orlických hor, která vznikla díky velkému nasazení manželů Hanky a Milana Plevových a dnes roste a košatí díky úsilí jejich dětí i práci pečlivých a vstřícných zaměstnanců.

Všechny články z rubriky

SkypeFacebookTwitter

Mobil: 739 045 380
Po-Pá: 7:00 - 15:00
Email: obchod@pleva.cz